Kindgericht werken
Kinderen kunnen tot leren komen als de intrinsieke motivatie optimaal gestumuleerd wordt. Dat betekent dat basisbehoefte: relatie, compententie en autonomie, om gemotiveerd te worden en geprikkeld in de nieuwschierigheid, in een optimale balans moeten zijn.
Kindgericht Onderwijs betekent voor ons dat wij de autonomie van het kind centraal stellen. Elk kind is uniek en heeft zijn of haar eigen ontwikkelingsroute. Ons onderwijs hebben wij zo ingericht dat de leerlingen zelf kunnen kiezen waar zij, met wie (of alleen) gaan werken. Dit kan in hun stamgroeplokaal, op het leerplein (onze eigen 3Masterlab of de bieb) en op diverse plekken in de school. De leerlingen werken met weektaken zodat zij zelf kunnen bepalen wanneer zij wat gaan maken tijdens de zelfstandige werktijd. Leerlingen kijken hun eigen werk na, zodat zij zich bewust worden van hun "fouten" en hiervan kunnen leren. Wij werken met een leerlingvolgssysteem de kijkt naar de groei ten opzichte van jezelf en niet naar de norm (IEP) daarmee kunnen we de leerlingen stimuleren om binnen hun eigen kunnen optimaal te kunnen groeien en succeservaringen kunnen opdoen.